Pamela Smits is de oprichter en artistiek leider van Stichting Vriendenconcerten sinds 2013 en is het kloppend hart van de concertserie Vriendenconcerten. Met haar expertise en veelzijdige (internationale) carrière, weet zij wat er nodig is om op het hoogste niveau op het podium te staan. Musiceren is haar passie en dat deelt zij graag met haar muzikale vrienden. In zeven concerten per seizoen nodigt zij topmusici uit en met hun vaardigheden en enthousiasme weten ze altijd weer het publiek te betrekken en een intieme sfeer te creëren. 

In opdracht van het bestuur van de Stichting Vriendenconcerten geeft zij vorm aan de concertserie Vriendenconcerten. Dit seizoen heeft ze violiste Tosca Opdam uitgenodigd als Artist in Residence.

ARTISTIEKE LEIDING

Meer over celliste Pamela Smits...

Pamela Smits - Foto: Ronald Knapp

Pamela Smits staat bekend om haar fenomenale techniek, haar bevlogen natuurlijke manier van spelen en muzikale veelzijdigheid. Jerry Dubins schreef in American Fanfare over haar spel: “Smits’s technical wizardry is nothing short of amazing, but it’s secured in service to an equally instinctive musicality”. Naast haar solocarrière is zij een groot liefhebber van kamermuziek en ze geeft regelmatig concerten in verschillende samenstellingen in binnen- en buitenland. Haar uitgebreide repertoire is een weerspiegeling van haar brede muzikale interesses en omvat composities uit alle stijlperiodes.

De in Canada geboren Nederlandse celliste maakte concertreizen naar vele landen in Europa en daarbuiten, en gaf concerten in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, de Antillen, Costa Rica, Hong Kong, Israël en Finland. Zij gaf recitals op podia als de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, het Mozarteum in Salzburg, de Meistersaal in Berlijn en op het Edinburgh Festival in Schotland. Als soliste trad zij aan beide zijden van de Atlantische oceaan met verschillende orkesten op in celloconcerten van o.a. C.Ph.E. Bach, Beethoven's Tripelconcert, Boccherini , Gulda, Händel voor 2 celli, Haydn , Hans Kox, Schumann, Tchaikovski’s Rococovariaties en Vivaldi voor viool en cello. 

Ze heeft verschillende wereldpremières op haar naam staan, waaronder de 2de cello solo sonate (2013) van Hans Kox, die mede aan haar is opgedragen, en het speciaal voor haar geschreven Requiem ‘Infinite Compassion’ (2014) voor cello solo, koor en strijkorkest van Frank van Gompel.

"De Sonate, aan haar opgedragen, is haar op het lijf geschreven: muzikale uitersten die grote technische vaardigheden vereisen (...) Het doorleefde spel van Smits dringt die wanhoop onontkoombaar aan de luisteraar op (...) Het laatste deel geeft alle ruimte aan Smits’ intuïtieve, schijnbaar improviserende speelwijze." -Haarlems Dagblad.

In 2010 werd ze door het Posthuis Theater in Heerenveen uitgenodigd om 3 seizoenen een jaarlijkse serie van 7 concerten te verzorgen, waar ze concerten gaf met musici als violiste Isabelle van Keulen en trompettist Peter Masseurs en tevens masterclasses organiseerde. Ze geeft regelmatig recitals, o.a. met de Duitse pianiste Sabine Simon met wie ze bijna 25 jaar samenwerkt en diverse tournees o.a. naar Amerika, Duitsland, Oostenrijk en Nederland heeft gemaakt. Sinds 2017 werkt ze intensief samen met pianist Tobias Borsboom. Hun sprankelende chemie bleek gelijk vanaf het begin: “Daar hebben zich twee poëten van de toetsen en snaren elkaar gevonden” - Westdeutsche Zeitung.

Ze heeft enkele CDs opgenomen; Felix Austria en The French Cello met pianiste Sabine Simon,

All-time Favourites met pianist Maarten den Hengst, Die Todesfrau van Hans Kox, met het Nederlands Kamerkoor en fluitiste Abbie de Quant. In 2021 zal een CD verschijnen samen met pianist Tobias Borsboom, met werken van Liszt, Bartók, Popper, en de cello solo sonate opus 8 van Kodály. 

In kamermuziekverband heeft zij in verschillende formaties concerten gegeven met musici als het

Miami String Quartet, klarinettist Michael Collins, pianisten Paolo Giacometti en Jee Won Oh, violisten Isabelle van Keulen, Jamie Laredo, Lucian-Leonard Raiciof, Elisabeth Perry en Daniel Rowland. en hoboïste Pauline Oostenrijk, Ze is medeoprichter en de celliste van het Pentachord Ensemble; met violiste Emi Ohi Resnick, altist Mikhail Zemtsov, contrabassist Quirijn van Regteren Altena en pianist Maarten den Hengst, en van het Voyager Trio; met saxofonist Arno Bornkamp en pianist Tobias Borsboom.

In 2008 demonstreerde zij via een high speed internet verbinding het geven van een masterclass in samenwerking met Internet2, InHolland en de New World Symphony in Miami Beach. Ze heeft masterclasses gegeven in de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, o.a. aan de Duke University en de Newark Academy in New York, aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt en in het NRC-Café in Amsterdam. Ook was ze 4 seizoenen de cello- en kamermuziek docente tijdens de internationale zomercursus aan de Landesmusikakademie Hessen in Schlitz (Duitsland). Pamela geeft sinds haar 16de jaar les en was tot haar afstuderen assistente van Jiří Prchal aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden. Van 1994 t/m 1997 deelde zij de aanvoerdersplaats bij de New World Symphony in Miami (USA) olv. dirigent Michael Tilson Thomas.

Pamela studeerde aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden bij Jiří Prchal, aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jean Decroos, en aan de Indiana University te Bloomington (USA), bij Janos Starker. Daarnaast volgde ze masterclasses bij o.a  Anner Bijlsma, Natalia Gutman, Lynn Harrell, Steven Isserlis, Ivan Monighetti, Miloš Šádlo, Paul Tortelier, Tsuyoshi Tsutsumi, Saša Večtomov en bij de gerenommeerde pianist/pedagoog György Sebök in Ernen Zwitserland. 

www.pamelasmits.com               

 
ARTIST IN RESIDENCE
 
Meer over violiste Tosca Opdam...
Tosca Opdam

Tosca Opdam wordt geprezen om haar “Overrompelende muzikale persoonlijkheid” (de Volkskrant) en haar “energieke, levendige interpretatie, die het publiek van elke maat laten genieten” (Schaffhauen Zeitung). 

Tosca Opdam won de Eerste prijs op het prestigieuze Oskar Back Vioolconcours 2011 met haar uitvoering van Vieuxtemps’ Vijfde concert. Ze keerde naar het Concertgebouw Amsterdam terug met een uitverkocht debuutrecital en voor een optreden ter ere van de grootse heropening van het Rijksmuseum. 


Muzikale samenwerkingen

Vanaf haar orkestdebuut als solist op 11-jarige leeftijd heeft Tosca Opdam opgetreden met diverse orkesten, gedirigeerd door Marc Albrecht, Jurjen Hempel, Annedore Neufeld, Matthew Rowe en Clark Rundell. Haar optreden in het Bevrijdingsdagconcert 2015 werd bijgewoond door koning Willem-Alexander en koningin Máxima en op tv uitgezonden. In recente samenwerkingen speelde Tosca de vioolconcerten van Berg en Tchaikovsky met het Humboldt Orchester, Sibelius met het Greenwich Village Orchestra, en Bartóks Tweede Vioolconcert met de Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz. 

In kamermuziek en recital ontmoette ze onder andere Inon Barnatan, Sol Gabetta, Olivier Patey en Maxim Rysanov. Tosca speelde op het Grachtenfestival Amsterdam, Delft Chamber Music Festival, Storioni Festival Eindhoven, het Siletz Bay Music Festival (VS), Festival Classica João Pessoa (Brazilië), en het Young Artists Program (Canada).


Nederland en de Verenigde Staten 

Een nieuwe wereld opende zich voor Tosca, toen ze na de Jong Talent conservatoriumopleiding in haar geboortestad Amsterdam besloot om de studie in New York voort te zetten. Het gaf, naast haar muzikaliteit, vorm aan alle aspecten van haar leven. Tosca omschrijft zichzelf nu als ‘een product van twee werelden’, en omarmt typerende kwaliteiten van zowel Europa als de Verenigde Staten om haar persoonlijke uitdrukkingskracht in muziek te verrijken. Tosca volgde de Jong Talentklas aan het Conservatorium van Amsterdam bij Joyce Tan en Peter Brunt. Na haar studie bij Patinka Kopec aan de Manhattan School of Music, behaalde ze haar Master of Music aan de Juilliard School of Music, bij Catherine Cho en Sylvia Rosenberg.

Masterclasses met prominente musici zoals Pamela Frank, Theo Olof, Georgy Pauk, Candida Thompson, Frank Peter Zimmermann en Pinchas Zukerman brachten Tosca vele waardevolle inzichten.


‘North Atlantic Light’ opgedragen aan Tosca

In juni 2018 gaf Tosca haar debuutrecital in Carnegie Hall. Het programma bevatte onder andere de wereldpremière van Robin de Raaff’s North Atlantic Light voor viool en piano; aan haar opgedragen. Het stuk is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Willem de Kooning. In mei 2019 heeft Tosca Opdam in het Concertgebouw Amsterdam de première gegeven van het vioolconcert; de orkestrale versie, van North Atlantic Light, met het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht.


Miniaturen van Muziek en Beeldende Kunst 

Tosca Opdam is initiatiefnemer en artistiek leider van het project Miniaturen van Muziek en Beeldende kunst, opgericht in zomer 2020, in samenwerking met stichting Toscata, Van Gogh Museum Amsterdam, Teylers Museum Haarlem en Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden. 

 De Miniaturen, opgezet tijdens de corona crisis, bestaan uit een reeks korte online concerten, die kunstwerken aan muzikale thema’s verbindt. Iedere Miniatuur duurt ca. 10 minuten, ingeleid door de curator van het betreffende museum en Tosca Opdam, gevolgd door een concert in wisselende bezetting. De miniaturen zijn meer dan een miljoen keer bekeken en zijn te vinden op https://miniatures-music-arts.com.  

Een speciale editie maakte zij in samenwerking met het Van Gogh museum en het Muziekgebouw aan ’t Ij voor het Hong Kong Generation Next Arts Music Festival. 


Upcoming

In Seizoen 20/21 zal Tosca onder andere te horen zijn in een recital met pianist Alexander Ullman in De Doelen, Rotterdam, en Carnegie Hall (Zankel), New York. 

Tosca Opdam bespeelt een Matteo Gofriller viool uit 1700, haar genereus ter beschikking gesteld door een particulier.

www.toscaopdam.com 

 
DMC Firewall is a Joomla Security extension!