Pamela Smits is de oprichter van de serie Vriendenconcerten en artistiek leider van Stichting Vriendenconcerten. Ze is het kloppend hart van de serie van 8 programma’s per seizoen die sinds 2013 in de Zuiderkerk Amsterdam plaatsvindt. In minimaal zeven concerten per seizoen nodigt zij topmusici uit die met hun vaardigheden en aanstekelijk enthousiasme altijd weer het publiek weten te betrekken en een intieme sfeer te creëren. In opdracht van het bestuur van de Stichting Vriendenconcerten geeft zij vorm aan de concertserie Vriendenconcerten. Dit seizoen heeft ze violiste Tosca Opdam uitgenodigd als Artist in Residence. ARTISTIEKE LEIDING Pamela Smits staat bekend om fenomenale techniek, haar bevlogen natuurlijke manier van spelen en muzikale veelzijdigheid. “Smits’s technical wizardry is nothing short of amazing, but it’s secured in service to an equally instinctive musicality” - American Fanfare. Naast haar solocarrière is ze een groot liefhebber van kamermuziek en geeft ze geregeld concerten in verschillende samenstellingen in binnen- en buitenland. De in Canada geboren Nederlandse celliste maakte concertreizen naar vele landen in Europa en daarbuiten, en gaf concerten in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, de Antillen, Costa Rica, Hong Kong, Israël en Finland. Haar uitgebreide repertoire is een weerspiegeling van haar brede muzikale interesses en omvat muziek uit alle stijlperiodes. Zo soleerde ze in concerten van C.Ph.E. Bach, Beethovens Tripelconcert, Boccherini, van Gompel, Gulda, Händel, Haydn, Hans Kox, Schumann, Tchaikovsky’s Rococo variaties en Vivaldi, en heeft verschillende wereldpremières op haar naam staan. Ze heeft verschillende wereldpremières op haar naam staan, waaronder de 2de cello solo sonate (2013) van Hans Kox, die mede aan haar is opgedragen, en het speciaal voor haar geschreven Requiem ‘Infinite Compassion’ (2014) voor cello solo, koor en strijkorkest van Frank van Gompel. "De Sonate, aan haar opgedragen, is haar op het lijf geschreven: muzikale uitersten die grote technische vaardigheden vereisen (...) Het doorleefde spel van Smits dringt die wanhoop onontkoombaar aan de luisteraar op (...) Het laatste deel geeft alle ruimte aan Smits’ intuïtieve, schijnbaar improviserende speelwijze." -Haarlems Dagblad. In 2010 werd ze door het Posthuis Theater in Heerenveen uitgenodigd om 3 seizoenen een jaarlijkse serie van 7 concerten te verzorgen, waar ze concerten gaf met musici als violiste Isabelle van Keulen en trompettist Peter Masseurs en tevens masterclasses organiseerde. Ze geeft regelmatig recitals, o.a. met de Duitse pianiste Sabine Simon met wie ze bijna 25 jaar samenwerkt en diverse tournees o.a. naar Amerika, Duitsland, Oostenrijk en Nederland heeft gemaakt. Sinds 2017 werkt ze intensief samen met pianist Tobias Borsboom. Hun sprankelende chemie bleek gelijk vanaf het begin: “Daar hebben zich twee poëten van de toetsen en snaren elkaar gevonden” - Westdeutsche Zeitung. Ze heeft enkele cd’s opgenomen: Felix Austria en The French Cello met de Duitse pianiste Sabine Simon, All-time Favourites met pianist Maarten den Hengst, Die Todesfrau van Hans Kox met het Nederlands Kamerkoor en fluitiste Abbie de Quant, en Hungarian Canvas met pianist Tobias Borsboom met o.a. de cellosolo sonate opus 8 van Kodály. Ze gaf concerten met gerenommeerde musici als klarinettist Michael Collins, pianisten Olli Mustonen, Paolo Giacometti en Jee Won Oh, violisten Isabelle van Keulen, Jamie Laredo, Lucian-Leonard Raiciof, Elisabeth Perry en Daniel Rowland en het Miami String Quartet en vele anderen. In 2008 gaf ze via een indertijd innovatieve high speed internet verbinding een masterclass in samenwerking met Internet2, InHolland en de New World Symphony in Miami Beach, die bekeken werd op universiteiten over de hele wereld. Ze heeft masterclasses gegeven in de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, o.a. aan de Duke University en de Newark Academy in New York, aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt en in het NRC-Café in Amsterdam. Ook was ze 4 seizoenen de cello- en kamermuziek docente tijdens de internationale zomercursus aan de Landesmusikakademie Hessen in Schlitz (Duitsland). Ze geeft sinds haar 16e jaar les en was tot haar afstuderen assistente van Jiří Prchal aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden. Van 1994 t/m 1997 deelde zij de aanvoerdersplaats bij de New World Symphony in Miami (USA) olv. dirigent Michael Tilson Thomas. Pamela studeerde aan het Stedelijk Conservatorium Leeuwarden bij Jiří Prchal, aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jean Decroos en aan de Indiana University te Bloomington (USA) bij Janos Starker. Ze volgde masterclasses bij o.a. Anner Bijlsma, Lynn Harrell, Steven Isserlis, Paul Tortelier, Miloš Sádlo, Saša Večtomov, Natalia Gutman, Tsuyoshi Tsutsumi, en bij pianist/pedagoog György Sebök in Ernen, Zwitserland. Tosca Opdam wordt geprezen om haar “Overrompelende muzikale persoonlijkheid” (de Volkskrant) en haar “energieke, levendige interpretatie, die het publiek van elke maat laten genieten” (Schaffhauen Zeitung). Tosca Opdam won de Eerste prijs op het prestigieuze Oskar Back Vioolconcours 2011 met haar uitvoering van Vieuxtemps’ Vijfde concert. Ze keerde naar het Concertgebouw Amsterdam terug met een uitverkocht debuutrecital en voor een optreden ter ere van de grootse heropening van het Rijksmuseum.
Vanaf haar orkestdebuut als solist op 11-jarige leeftijd heeft Tosca Opdam opgetreden met diverse orkesten, gedirigeerd door Marc Albrecht, Jurjen Hempel, Annedore Neufeld, Matthew Rowe en Clark Rundell. Haar optreden in het Bevrijdingsdagconcert 2015 werd bijgewoond door koning Willem-Alexander en koningin Máxima en op tv uitgezonden. In recente samenwerkingen speelde Tosca de vioolconcerten van Berg en Tchaikovsky met het Humboldt Orchester, Sibelius met het Greenwich Village Orchestra, en Bartóks Tweede Vioolconcert met de Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz. In kamermuziek en recital ontmoette ze onder andere Inon Barnatan, Sol Gabetta, Olivier Patey en Maxim Rysanov. Tosca speelde op het Grachtenfestival Amsterdam, Delft Chamber Music Festival, Storioni Festival Eindhoven, het Siletz Bay Music Festival (VS), Festival Classica João Pessoa (Brazilië), en het Young Artists Program (Canada).
Een nieuwe wereld opende zich voor Tosca, toen ze na de Jong Talent conservatoriumopleiding in haar geboortestad Amsterdam besloot om de studie in New York voort te zetten. Het gaf, naast haar muzikaliteit, vorm aan alle aspecten van haar leven. Tosca omschrijft zichzelf nu als ‘een product van twee werelden’, en omarmt typerende kwaliteiten van zowel Europa als de Verenigde Staten om haar persoonlijke uitdrukkingskracht in muziek te verrijken. Tosca volgde de Jong Talentklas aan het Conservatorium van Amsterdam bij Joyce Tan en Peter Brunt. Na haar studie bij Patinka Kopec aan de Manhattan School of Music, behaalde ze haar Master of Music aan de Juilliard School of Music, bij Catherine Cho en Sylvia Rosenberg. Masterclasses met prominente musici zoals Pamela Frank, Theo Olof, Georgy Pauk, Candida Thompson, Frank Peter Zimmermann en Pinchas Zukerman brachten Tosca vele waardevolle inzichten.
In juni 2018 gaf Tosca haar debuutrecital in Carnegie Hall. Het programma bevatte onder andere de wereldpremière van Robin de Raaff’s North Atlantic Light voor viool en piano; aan haar opgedragen. Het stuk is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Willem de Kooning. In mei 2019 heeft Tosca Opdam in het Concertgebouw Amsterdam de première gegeven van het vioolconcert; de orkestrale versie, van North Atlantic Light, met het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht.
Tosca Opdam is initiatiefnemer en artistiek leider van het project Miniaturen van Muziek en Beeldende kunst, opgericht in zomer 2020, in samenwerking met stichting Toscata, Van Gogh Museum Amsterdam, Teylers Museum Haarlem en Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden. De Miniaturen, opgezet tijdens de corona crisis, bestaan uit een reeks korte online concerten, die kunstwerken aan muzikale thema’s verbindt. Iedere Miniatuur duurt ca. 10 minuten, ingeleid door de curator van het betreffende museum en Tosca Opdam, gevolgd door een concert in wisselende bezetting. De miniaturen zijn meer dan een miljoen keer bekeken en zijn te vinden op https://miniatures-music-arts.com. Een speciale editie maakte zij in samenwerking met het Van Gogh museum en het Muziekgebouw aan ’t IJ voor het Hong Kong Generation Next Arts Music Festival. In april 2022 gaf ze opnieuw een recital in Carnegie Hall, samen met Matthew Graybil. In februari 2022 was haar debuut CD Soundscapes voor Northstar Recording Label uitgekomen samen met pianist Alexander Ullman. Tosca Opdam bespeelt een Matteo Gofriller viool uit 1700, haar genereus ter beschikking gesteld door een particulier. |
![]() ![]() |